Abonnement

  • Er Spotguard søkstjenester tilgjengelig internasjonalt?

    Guard Systems har egne ansatte i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Estland, Latvia, Litauen og Ungarn som gjennomfører søksoperasjoner ved behov. I tillegg har Guard Systems et partnernettverk med dekning i Nederland, Belgia, Bulgaria, Tyskland, Polen, Romania, Serbia, Slovakia og Spania.

    Særskilte vilkår og betingelser gjelder for søksoperasjoner.

  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for tyveri?

    Ved tyveri er det viktig at du har klare opplysninger om hvilken eiendel som har blitt borte og hvilken Spotguard (serienummer) denne er sikret med.

    Før du kontakter Guard Systems må du anmelde forholdet til Politiet.

    Kontakt deretter Guard Systems på tlf. (+47) 33482800 og oppgi anmeldelsesnummer, Spotguard-ID og personalia.

    Guard Systems vil deretter iverksette monitorering og nødvendige tiltak for å stadfeste hvor objektet befinner seg etter gjeldende retningslinjer.

    Vi henviser også til gjeldende sikkerhetsavtale for nærmere informasjon om bestemmelsen rundt søksoperasjoner.

  • Bestill Spotguard

    Bestillingsskjema for Spotguard finner du her…

  • Kan jeg “fryse” mitt abonnement?

    Dersom du for eksempel  grunnet utenlandsopphold eller bytte av objekt ønsker å fryse abonnementet, kan vi gjøre dette for en periode inntil et år.

  • Har jeg bindingstid på mitt abonnement?

    Sikkerhetsavtalen gjelder i avtaleperioden fra levering og fornyes automatisk med bindende forskuddsbetaling for ny periode, dersom avtalen ikke er sagt opp skriftlig fra en av partene innen tre – 3 måneder før utløp.

  • Hvordan registrerer jeg at Spotguard, første gang?

    Når Spotguard skal registreres for første gang, må du taste inn Spotguard serienummer og registreringsinformasjon i nettskjemaet som finnes i aktiveringssiden (guardsystems.no/aktivering) . Spotguardens serienummer finnes på enheten. Passord og påloggingsinformasjon vil bli gitt av GuardSystems kundeservice etter behandlet registrering.

  • Enheten er ikke synlig når jeg logger inn

    Du må sørge for at abonnementet er betalt og at dette er gjort før første gang du registrere enheten.

  • Hvordan logger jeg inn for å se min(e) Spotguardenhet(er)?

    For å logge inn i App eller webportal trenger du Kunde-ID, Brukernavn og passord. Disse opplysningene blir sendt til deg første gang etter at du har aktivert abonnementet og vi har mottatt bekreftelse på betaling for abonnementet.

    App vil huske dine opplysninger helt til du aktivt velger “Logg ut” fra menyen. Det samme gjelder webportalen såfremt du har godkjent bruk av “cookies”.

  • Jeg ønsker å gjøre endringer i mitt abonnement

    Du finner våre endringsskjemaer på våre nettsider.

    • Skjema for abonnementsendring (Adressendring, objektendring etc.) finner du her..
    • Skjema for oppsigelse/eierskifte finner du her…
  • Kan jeg “fryse” mitt abonnement?

    Dersom du for eksempel  grunnet utenlandsopphold eller bytte av objekt ønsker å fryse abonnementet, kan vi gjøre dette for en periode inntil et år.

  • Jeg har glemt mitt brukernavn/passord, hva nå?

    Så lenge ditt telefonnummer er lagret på din bruker vil du kunne få tilbakestilt passordet.

    1. Naviger til innloggingssiden: login.guardsystems.com
    2. Velg “Glemt passord”
    3. login_forgotpw
    4. Fyll inn ditt telefonnummer (inkl landskode: f.eks +47) og trykk “Send nytt passord”:
    5. login_forgotpw_2
    6. Du vil motta en SMS med brukernavn og et midlertidig passord.
    7. Etter at du har skrevet inn brukernavn og det midlertidige passordet vil du bli bedt om å opprette et nytt passord

     

     

  • Hvordan logger jeg meg inn?

    For å logge på trenger du følgende informasjon:

    • KundeID
    • Brukernavn
    • Passord

    Har du glemt ditt brukernavn/passord? Se egen oppføring i FAQ for dette.

    Du kan logge deg på applikasjonen på følgende måter:

    1. Naviger til URL: login.guardsystems.com
    2. Fra våre hjemmesider:  guardsystems.com/guard-no/ -> velg “Login”-knappen øverst til høyre som vist i bildet under:

     

    Hvis du har innlogging til både Kjørebok- og Flåtestyringsapplikasjonen vil du bli presentert for en rullegardinmeny hvor du så velger hvilken applikasjon du ønsker å logge deg på. Velg applikasjon og du er innlogget:

  • Kan jeg montere Flåtestyring/Kjøreboken selv?

    Flåtestyring/Kjøreboken har en relativt enkel montering, men det forutsetter noe teknisk kunnskap. Råd og tips finner du i monteringsveiledningen som lå vedlagt i pakken du mottok. Er du i tvil om monteringen kan du kontakte oss på telefon: 33 48 28 00. Vi kan også henvise deg til en av våre samarbeidspartnere som kan utføre monteringen.

  • Hvorfor er kjørerapporten tom?

    For at det skal genereres linjer i kjørerapporten forutsetter dette at det må ha vært tenning på og tenning av i en periode på mer enn ett minutt.

    Se først i sporloggen om turene registreres. Er det turer i sporloggen, men kjørerapporten er tom kan dette tyde på at enheten ikke sender tenning på og tenning av.

    Kontroller loggen for enheten og se om den sender tenning av/tenning på.

    Sender den ikke dette kan en av årsakene være at tenning (lilla ledning) er koblet til samme strømkurs som rød ledning, dvs at den er alltid koblet til strøm.

    Løsning: kontroller montering.

     

     

  • Hvordan oppretter jeg Waypoint?

    Hvordan oppretter jeg en ny Waypoint?

    1. Finn frem til stedet i kartet du ønsker å opprette en Waypoint (søk gjerne etter adresse):
      waypoint_new_1
    2. Zoom inn til du ser området du ønsker å opprette Waypoint tydelig. Du kan klikke på hengelås-ikonet for å åpne opp for å flytte rundt på kartet. Tips: Du kan bruke scrollefunksjonen (om du har det) på musen til å zoome inn og ut:
      waypoint_new_2
    3. Klikk så på ikonet for Waypoint, markert med rød firkant i bildet under:
      waypoint_new
    4. Knappen for Waypoint skal nå ha blitt blå, og musepekeren er nå et kryss. Du er nå klar til å starte!
    5. Klikk én gang i kartet for å sette første punkt. Du vil nå se en blå strek som følger musen. Klikk på steder i kartet du ønsker Waypoint’en skal omfatte. Når du har valgt minimum 2 punkter vil du se at området mellom disse punktene blir farget grått. Det betyr at du nå kan lagre dette området som en Waypoint. Hvis du ønsker å utvide området ytterligere er det bare å fortsette å klikke på punkter i kartet til du har et ønsket område. Det er ingen begrensing på områdets form. Det vil bli trukket en strek fra siste til første punkt.
    6. Når du er fornøyd med området -> Høyreklikk med musen og velg «Avslutt og Lagre»:
      waypoint_new_4
    7. Du vil så se følgende dialogboks der du definerer egenskapene til denne:
      waypoint_new_5

      1. Waypoint: Navn på Waypoint
      2. Velg redigeringsmodus
      3. Farge på Waypointen
      4. Varsling når: Her definerer du når du ønsker at varsling skal skje. Alternativene er:
        • Ingen varsling (Waypoint settes inaktiv)
        • Objektet entrer Waypoint
        • Objektet forlater Waypoint
        • Objektet entrer og forlater Waypoint
      5. Eksport ID: Referansenummer på Waypoint i annet system koblet via API
      6. Mobiltelefon: Ved varsling på SMS – velg hvilke eksisterende kontakter du ønsker skal motta varsling på SMS
      7. E-post: Ved varsling p E-post – velg blant eksisterende kontakter du ønsker skal motta varsling på mail
      8. Tilknyttede objekter: Her kan du hvilke objekter som skal kobles til denne Waypointen
      9. Nye objekt: Hak av denne hvis du ønsker at objekter som opprettes i senere tid skal kobles til denne Waypointen automatisk.
      10. Perioder: Definer når Waypointen skal være aktiv.

    Eksempel:
    waypoint_new_6

    1. Opprettede Waypoints vil så være tilgjengelig her for redigering m.m (se rød firkant):
      waypoint_new_7
  • Hva betyr de ulike fargeikonene under objekter?

    icon_desc

  • Hvor finner jeg brukerveiledning til Flåtestyring?

    I hovedbildet etter innlogging vil du finne “Hjelp” på venstre side som vist i bildet under. Hjelpefunksjonen i Flåtestyring er lagt opp slik at den vil oppdatere innholdet etter hvor du er i applikasjonen. I tillegg til “Hjelp”-menyen kan du klikke på spørsmålstegnene ved siden av de ulike funksjonene i applikasjonen for å få opp hjelpefunksjonen til det aktuelle feltet.

    help_fleet

  • Menyfunksjoner

    Foruten hovedmenyen som du finner på venstre side etter at du har logget deg inn, finnes det også andre menyvalg i systemet. Dette symbolet menypunkt indikerer en underliggende meny. Ved å klikke på symbolet vil man få opp menyvalg tilhørende den aktuelle delen i systemet du er inne på.

     

    meny fleet

  • Hvor finner jeg mine abonnementsbetingelser?

     

    • Betingelsene for flåtestyring og elektronisk kjørebok finner du her…
    • Betingelsene for Spotguard (Sporing- og gjenfinning) finner du her…
    • Betingelsene for TrackGuard (Sporing- og gjenfinning) finner du her…
  • Bestill flåtestyring

    Bestillingsskjema for flåtestyring finner du her…

  • Bestill elektronisk kjørebok

    Bestillingsskjema finner du her…

  • Hvordan kan jeg få et kartutsnitt av min Spotguard enhet (er)

    Ved å logge inn i Spotguard App eller Guardsystems Fleet-system med den påloggingsinformasjon du har mottatt av vår kundeserviceavdeling.

  • Hvorfor har min Spotguard ikke rapportert eller rapportert unøyaktig?

    Vær oppmerksom på at på grunn av teknologiske begrensninger av GPS-signaler og GPRS-dekning, kan vi ikke garantere at Spotguardenheten vil være i stand til å overføre sin beliggenhet 100% av tiden.

    GPS / GPRS-dekning kan variere i ulike områder eller lide under nedetid, avbrudd eller dødsoner.

    Husk også at GPS er en utendørs teknologi, og det vil derfor være vanskelig å få nøyaktig posisjon om enheten er plassert innendørs.

  • Vil Spotguard gi posisjoner i andre land?

    Spotguard vil ha dekning der hvor et gyldig GPRS-nett er tilgjengelig. Telekommunikasjondekning er levert av Telenor og Telenors roamingpartnere over hele verden.

  • Hvor skal jeg montere Spotguard enhet for å sikre de beste radioforhold?

    Det anbefales at Spotguardenheten er plassert på en slik måte at det ikke er skjermet av metall, karbonfiber, blyglass eller betong. Disse materialene hemmer radiosignalene, og vil redusere nøyaktigheten og ytelsen til enheten.

  • Er Spotguard vanntett?

    Spotguard er sikret ihht. standard IP klasse 67. Dette betyr at det er støvtett og tåler å bli nedsenket i vann i kortere perioder. Enheten må imidlertid ikke monteres under vann, da dette vil påvirke GPS-mottaket og GSM-dekning. s

  • Hva er GSM-signaler?

    Global System for Mobile Communications GSM er den mest brukte formen for mobiltelefoni i verden. Ved å triangulere GSM-signaler fra flere basestasjoner, oppnår vi en grov posisjon med nøyaktighet på noen hundre meter innenfor en by eller distrikt. GSM-posisjonen vil bli vist på kartet som en sirkel. Spotguarden vil da ikke nødvendigvis være i midten av sirkelen, men et eller annet sted inne i eller rundt sirkelen. For å minimere strømforbruket, er GSM-metoden standard for Spotguard – dette er med på å forlenge Spotguard-batteriets levetid. Spotguard Plus-enheter kan også settes opp til å bruke GSM-triangulering som standard posisjoneringsmetode eller som en backup for når GPS-signalet er utilgjengelig.

  • Hva er GPS-signaler?

    Global Positioning System; GPS-systemet består av 24 satellitter som kretser rundt Jorden. Ved hjelp av GPS-radiosignaler, kan en nøyaktig posisjon for Spotguard gis, med presisjon fra 1-50 meter tilsvarende den nærmeste veien, og hvis det er mulig – det nærmeste husnummer. GPS-posisjonen vises på kartet som en markør. Enheten vil bruke mer strøm ved hjelp av GPS, enn det ville gjort hvis den bare brukte GSM-posisjonering. Det anbefales derfor å kun bruke GPS-posisjonering i korte perioder av gangen for å bevare batteriet lengst mulig. For eksempel i situasjoner der du trenger å finne enheten etter et tyveri. Bare Spotguard Plus-enheter har GPS mottaker moduler.

  • Min Spotguard har ikke rapportert noen posisjon i systemet

    Spotguardenheten kan befinne seg under vanskelige forhold for GSM-signal. Eksempler på steder med dårlige forhold er parkeringshus, container eller på en ferge. Jern, stål og betong kan også redusere signalstyrken og forårsake problemer. Spotguardenheten vil begynne å rapportere igjen når GPRS-tilkobling er gjenopprettet.

  • Hvordan kan jeg få et kartutsnitt av min Spotguard enhet (er)

    Ved å logge inn i Spotguard App eller Guardsystems Fleet-system med den påloggingsinformasjon du har mottatt av vår kundeserviceavdeling.

  • Hvorfor har min Spotguard ikke rapportert eller rapportert unøyaktig?

    Vær oppmerksom på at på grunn av teknologiske begrensninger av GPS-signaler og GPRS-dekning, kan vi ikke garantere at Spotguardenheten vil være i stand til å overføre sin beliggenhet 100% av tiden.

    GPS / GPRS-dekning kan variere i ulike områder eller lide under nedetid, avbrudd eller dødsoner.

    Husk også at GPS er en utendørs teknologi, og det vil derfor være vanskelig å få nøyaktig posisjon om enheten er plassert innendørs.

  • Hvordan legger jeg inn Arbeidssted slik at kjøreboken automatisk identifiserer turer til og fra jobb?

    For at turer automatisk skal bli satt som reise til og fra fast arbeidssted så må dette konfigureres.

    Sjåførene har kun mulighet til å velge blant steder som er registrert av systemadministrator.

    Registrere arbeidssteder:

    1. Logg inn som Systemadministrator
    2. Gå til “Innstillinger”
    3. Velg “Arbeidssteder”
    4. Klikk på knappen “Legg til arbeidssted”:

    arbeidssted

    1. Klikk i kartet, eller skriv inn koordinatene

    arbeidssted2

    1. Du kan endre posisjon ved å dra ikonet i kartet, eller ved å endre koordinatene
    2. Du kan redigere og slette et arbeidssted i ettertid ved å velge “Rediger”-symbolet ved siden av arbeidsstedene (som vist i bildet under pkt 4):

    arbeidssted3

     

    Velge arbeidssteder (Sjåfør)

    Når alle arbeidssteder er lagt inn kan sjåførene legge disse til i sin kjørebok for å sette opp individuelle oppmøtesteder

    1. Logg inn i din kjørebok (som sjåfør)
    2. Gå til “Innstillinger”:

    arbeidssted4

    1. Gå til “Arbeidssteder”:

    arbeidssted5

    1. I feltet “Søk i arbeidssteder” vil den søke i de allerede registrerte arbeidsstedene som Systemadministrator har lagt inn. Klikk på +-tegnet for å legge til arbeidssted:

    arbeidssted6

    1. Hvis du ikke husker navnet på arbeidsstedet kan du velge å vise alle. Da klikker du på “Vis alle”
    2. Når du har valgt arbeidssted vil det se slik ut:

    arbeidssted7

    1. PS! Du sletter ikke arbeidsstedet fra Kjøreboka om du sletter den fra din liste over aktive arbeidssteder. Det vil fortsatt være mulig å velge denne på nytt.
    2. Du kan se alle arbeidssteder i kartet om du klikker på “Vis alle i kart”
    3. Du kan når som helst endre aktive arbeidssteder. Merk! Endringene endrer ikke historikken!
    4. Turer som fanges opp som en reise til og fra arbeidsstedet, vil bli merket med en “A” i Kjøreboken

     

  • Jeg trenger flere Dallasnøkler, hvordan går jeg frem?

    Bestilling av Dallasnøkler må skje skriftlig, ved å sende epost til support@guardsystems.com.

    Bestillingen må inneholde følgende informasjon om brukerne som skal ha nøkkel*:

    • Navn
    • Epost
    • Mobiltelefonnummer

    *Ytterligere informasjon kan være påkrevet i tilfeller der dette er presisert i avtalen.

  • Jeg slo sammen to turer ved en feil, hva nå?

    Du kan selv enkelt oppheve sammenslåingen av turer. Sammenslåtte turer vil merkes i listen over dine turer med et kjetting-symbol under adressen for Start/Stopp.

    1. Velg “Rediger tur”-knappen på den turen du ønsker å splitte
    2. Velg “Splitt turer” for å angre sammenslåingen.
    3. Turene er nå splittet

     

  • Jeg har glemt å identifisere meg ved kjøring av bil, hvordan får jeg turene mine?

    Kjøreboken vil registrere reiser som mangler sjåfør under “Mangler sjåfør” -menyen under Turer. Denne listen er tilgjengelig for alle sjåfører innenfor samme avdeling.

    1. Velg tidsrom for når turen fant sted og finn turen i listen.
    2. Velg “Rediger”-knappen til venstre for turen
    3. Velg så “Velg tur” i neste bilde.
    4. Turen er nå knyttet til deg som sjåfør

     

    Se brukermanualen for utfyllende informasjon

     

  • Hva er forskjellen på arbeidsreise og yrkesreise?

    Definisjonen på disse to er:

    Yrkesreise – Når yrkesbil benyttes til reiser i selskapets ærend, skal disse markeres som yrkesreise. Kjøreboken bruker forkortelsen “Y” om yrkesreiser

    Arbeidsreise – Når yrkesbil benyttes til reiser mellom hjemsted og fast oppmøtested, skal disse markeres som arbeidsreiser. Kjøreboken bruker forkortelsen “A” om arbeidsreiser. Kjøreboken vil automatisk identifisere arbeidsreiser ved å sammenligne start- og stopp mot hjemsted og faste oppmøtesteder. Det er likevel sjåføren sitt ansvar å påse at informasjonen blir registrert riktig. Det er mulig for sjåføren å overstyre valget i etterkant.